Ariana | WS | Blogger | X X

środa, 24 kwietnia 2019

Tatuażysta z Auschwitz - Heather Morris

Tytuł: Tatuażysta z Auschwitz
Tytuł oryginalny: The Tattooist of Auschwitz
Autor: Heather Morris
Wydawnictwo: Marginesy
Data wydania: 18.04.2018
Liczba stron: 320
Egzemplarz: własny

"Lale Sokołow trafił do Auschwitz w 1942 roku jako dwudziestosześciolatek. Jego zadaniem było tatuowanie numerów na przedramionach przybywających do obozu więźniów. Naznaczanie ich. Pewnego dnia w kolejce stanęła młoda przerażona dziewczyna – Gita. Lale zakochał się od pierwszego wejrzenia. I obiecał sobie, że bez względu na wszystko uratuje ją."

Książkę "Tatuażysta z Auschwitz" przeczytałam jeszcze przed świętami. Jednak długo zbierałam myśli i swoje odczucia co do tej pozycji. Po świetnej "Kołysance z Auschwitz" mocno wsiąknęłam w tematykę obozową, dlatego teraz mam na swoim stosie do przeczytania kilka książek właśnie z takim wątkiem. Przechodząc jednak do tego, co najważniejsze to dowiedziałam się również, że "Tatuażysta ..." doczeka się swojej kontynuacji, gdzie dowiemy się więcej o losach Cilki (jeśli czytaliście tę książkę, to na pewno wiecie, o kim mówię).

Lale to 26- letni żyd który, aby oszczędzić rodzinę, zgłasza się do wyjazdu. Podróżuje w bydlęcym wagonie, wypchanym po brzegi nie wiedząc dokąd, go wiozą. Oczywiście szybko orientuje się, że trafił do Polski do jednego z obozów zagłady. Robi wszystko, aby przetrwać, z racji tego, że zna kilka języków umie porozumieć się z różnymi ludźmi. Pewnego dnia dostaje pracę jako tatuażysta numerów jeńców. Jest to praca trudna, ale zarazem dająca mu nieco przywilejów. Lale w trakcie tatuowania kobiet poznaje kobietę, która od razu wpada mu w oko. Postanawia, walczyć do końca, aby uratować siebie i Gite z obozu i móc zacząć z nią nowe wspaniałe życie. 

Lale dzięki swojej pracy ma dostęp do wielu miejsc. Dlatego stara się jak może, pomagać innym, szmugluje biżuterię oraz drogie kamienie w zamian za jedzenie, które dzieli i rozdaje potrzebującym. W obozie zawiązuje nowe znajomości, dlatego chce mu się walczyć i wygrać tę nierówną walkę. Ten młody mężczyzna jest dla mnie wyjątkowym człowiekiem. Zazdroszczę autorce książki, że miała możliwość poznać go i móc z nim porozmawiać osobiście. 

Jeśli jeszcze nie wiecie to "Tatuażysta z Auschwitz" to książka, która opisuje przeżycia prawdziwych bohaterów. Dlatego jeszcze trudniej jestem mi o niej opowiadać. Takie historie są dla mnie bardzo smutne i nigdy nie chciałabym, aby moje dziecko musiało przeżywać coś podobnego. Czy jest to książka dla każdego ? Myślę, że tak, jeśli lubisz poznawać historię z życia, opowiedziane przez osobę, która przeżyła to piekło. Książka opowiada o mężczyźnie, który wbrew wszystkiemu chciał ratować innych, który musiał patrzeć na śmierć innych osób. Ja na pewno jeszcze nie raz wrócę do fragmentów w tej książce, a was proszę, abyście polecili mi coś, właśnie w tematyce obozów koncentracyjnych co jest warte poznania.

"Oto człowiek, którego dusza umarła, a ciało czeka, żeby do niej dołączyć."




23 komentarze:

  1. Bardzo cenię sobie literatura obozową, więc na pewno przeczytam. Od siebie a polecam Chłopca w pasiastej piżamie, Kołysanka z Auschwitz. Esesman i żydówka. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Trudna tematyka, ale nie wolno nam od niej uciekać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Gdzieś czytałam, że to jednak nie są prawdziwe opowieści, a jednak jeśli nawet tak, to wydaje mi się, że ładunek emocjonalny zgodny z prawdziwymi opowieściami.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wiem, że to dobra książka, ale jej temat okropnie mnie nudzi. Nie lubię czytac o czasach wojennych i już. Jednak moja siostra z jakichś powodów pochłania wszystko, co się wiąże z Auschwitz, więc sprezentuję jej na urodziny w czerwcu :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardo trudny temat i chyba jednak nie dla mnie. Jakoś nie mogę się przemóc by sięgnąć po tą książkę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Muszę przyznać się, że jeszcze nie czytałam żadnej książki o tematyce obozowej, ale mam zamiar to zmienić.

    OdpowiedzUsuń
  7. Literatura obozowa od zawsze mnie pociągała. Tatuażysty jeszcze nie czytałam, ale już mam ją na swojej liście.

    OdpowiedzUsuń
  8. Miałam ją przeczytać już jakiś czas temu, ale mi się nie udało. Wcześniej przeczytałam wspomnianą ,,Kołysankę z Auschwitz''

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta książka czeka na spotkanie, tylko muszę się do niego odpowiednio mentalnie przygotować.

      Usuń
  9. Nie jestem fanką tematyki obozów, a w szczególności wojen. Za bardzo kojarzą mi się z nudnymi i strasznie ciągnącymi się lekcjami historii ze szkoły.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest wiele książek, które przybliżają tę tematykę we wciągający sposób, naprawdę warto się z nimi zapoznać. :)

      Usuń
  10. Żałuje, że w liceum jest w tej tematyce ustalony kanon lektur. Uważam, że powinno się go nieco zmienić i chociaż jako lektury dodatkowe dołączyć współczesną literaturę.

    OdpowiedzUsuń
  11. Kiedy zrobilp sie głośno o tej książce chciałam ją przeczytać. Jednak gdy doczytałam, że nie ma tam za dużo z prawdy historycznej stwierdziłam, że nie będę po nią w ogóle sięgać, zżeby nie mieszać realiów z faktami. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  12. Ciekawie się zapowiada. Zostawię ją sobie na jakiś deszczowy dzień. Ona potrzebuje klimatu.

    OdpowiedzUsuń
  13. Szkoda tylko, że research autorki był zrobiony trochę na odwal się i sporo rzeczy w książce nie zgadza się z tym, co miało miejsce w rzeczywistości w obozie. Miałam ogromną ochotę sięgnąć po ten tytuł, ale ostatecznie zdecydowałam go sobie odpuścić.

    OdpowiedzUsuń
  14. Tyle się nasłuchałam o tej książce, że ostatecznie przeszła mi na nią ochota, ale nie mówię, że kiedyś po nią nie sięgnę. Może zainteresuje mnie znowu gdy już trochę o niej ucichnie :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Od jakiegoś czasu chciałabym sięgnąć po tego typu literaturę, ale boję się, że ta tematyka za bardzo mnie przytłoczy, więc ciągle się waham...
    xoxo
    L. (https://slowotok-laury.blogspot.com/)

    OdpowiedzUsuń
  16. Jakiś czas temu przeczytałam recenzję, gdzie jej autorka bez wahania wytykała błędy fabularne, jakie się tam pojawiały. Najmocniej rzucił mi się w oczy ten, gdzie w jakimś stopniu pokazano, jak to cudownie się tam żyło, kiedy prawda była zgoła inna. To właśnie mnie nieco zniechęciło do Tatuażysty z Auschwitz, ale i tak dalej zamierzam sama przeczytać tę książkę i ocenić, czy naprawdę było tak źle, jak wspominała tamta miła osóbka.

    OdpowiedzUsuń
  17. Książkę mam w planach. Mam nadzieję że jednak mnie zachwyci. Są różne opinie na jej temat 🤔

    OdpowiedzUsuń
  18. Dużo o tej ksiazce czytałam. Jednak nie jest to tematyka, po którą chętnie sięgam. Może kiedyś się na nią zdecyduje, ale obecnie nie mam jej w planach

    OdpowiedzUsuń
  19. Mam wielką ochotę na tę książkę. Rzadko sięgam po tematykę obozową, ale czasem trzeba- choćby z obowiązku.

    OdpowiedzUsuń
  20. Niestety ta książka mocno mija się z prawdą o obozie w Auschwitz, nie można jej zaliczyć do typowej literatury obozowej. Jeśli interesuje Cię ta tematyka polecam tę listę: https://stacjaksiazka.pl/inne/literatura-obozowa-10-ciekawych-ksiazek/

    OdpowiedzUsuń
  21. Mam ten tytuł na uwadze, jak i parę innych tytułów o tej tematyce.

    OdpowiedzUsuń