Ariana | WS | Blogger | X X

wtorek, 8 listopada 2016

Stary Testament w malarstwie - Bożena Fabiani

Tytuł : Stary Testament w malarstwie 
Autor : Bożena Fabiani
Wydawnictwo : Naukowe PWN
Data wydania : 15 października 2016
Liczba stron : 288
Egzemplarz : recenzencki 

" Kto malował Stwórcę więcej niż śmiało, bo bardzo dosłownie wedle anatomii człowieczej?Dlaczego w XV wieku podjęcie tematyki „rozbieranej” było możliwe tylko pod pretekstem ilustrowania Biblii? W jaki sposób obrazowanie grzechu pierwszych rodziców stało się szkołą malowania aktu?
Czy artyści zawsze malowali arkę Noego zgodnie z ówczesną wiedzą przyrodniczą? Dlaczego, już po odkryciach Kolumba, na płótnie XVI-wiecznego twórcy, obok słoni, żyraf czy tygrysów widzimy też latające smoki?
Czy na obrazie Wieża Babel Pietera Bruegla, oglądanym nawet z bliska, dostrzeżemy szczegóły, rozpoznamy, czym są plamki, punkciki, kreseczki? I jak to możliwe, że dzieło niderlandzkiego mistrza ożywa dopiero dzięki komputerowemu powiększeniu, a nie bezpośredniemu oglądowi?
Po czterech tomach Gawęd o sztuce oraz komplementarnym wobec nich tomie Gawędy o sztuce sakralnej Bożena Fabiani skupia się na tradycji starotestamentowej w sztuce europejskiej. Tam podstawą opowieści stały się epizody ewangeliczne zapisane w Nowym Testamencie, tym razem autorka sięga jeszcze głębiej, do korzeni sztuki religijnej, do dzieł inspirowanych Starym Testamentem. Pokazuje trwałość tradycji, ciągłość wątków, które przewijają się przez malarstwo i rzeźbę do początku XX wieku, a czasem nawet sięgają współczesności. Opisuje wybrane tematy zaczerpnięte z Biblii, skupiając się nie tylko na objaśnieniu tego, co przedstawiają dzieła, lecz także na życiu tych, którzy je tworzyli. " 

Uwielbiam działa sztuki. Fascynują mnie wszystkie obrazy , rzeźby które mówią o jakimś wydarzeniu z przeszłości. Od dziecka uwielbiam chodzić po muzeach i galeriach i godzinami stać i zadawać rozmaite pytania na temat wystaw. 
Dlatego gdy zobaczyłam że wydawnictwo PWN wydaje książkę o malarstwie w Starym Testamencie stwierdziłam , że to coś idealnego dla mnie. I zakochałam się w tej książce którą swoją drogę idealnie wygląda na honorowym miejscu w mojej biblioteczce. 

Książka jest wydana fantastycznie , jest przejrzysta i bardzo dobrze ogląda się poszczególne obrazy.Podoba mi się że nie mamy samych obrazów a również tekst który przybliża nam wydarzenia które możemy podziwiać. Książka idealnie wpasowała się w harmonogram nauczania w mojej szkole , gdyż właśnie omawiamy Stary Testament przez co jeszcze lepiej wczułam się w te obrazy jak i ich historię. 

U mnie w domu takie książki są na honorowym miejscu i każdy z rodziny po nie sięga , gdy mamy ochotę odprężyć się i zrelaksować. Myślę , że każdy znajdzie w tej pozycji coś dla siebie i polecam aby chociaż przejrzeć te piękne zdjęcia , bo warto. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz