Ariana | WS | Blogger | X X

wtorek, 11 lutego 2020

Medaliony - Zofia Nałkowska

Tytuł: Medaliony
Autor: Zofia Nałkowska
Wydawnictwo: Greg
Data wydania: 31.01.2011
Liczba stron: 64
Egzemplarz: własny


Historia świata obfituje w wydarzenia wzniosłe i piękne, jak również w takie, o których wszyscy chcielibyśmy zapomnieć, wypełniające najczarniejsze karty historii. To właśnie literatura jest nośnikiem prawdy, nie pozwala zapomnieć o niechcianej i niewygodnej rzeczywistości.

“Medaliony” to jedna z lepszych lektur w szkole, jeśli chodzi o okres wojenny. Zofia Nałkowska i jej zbiór opowiadań to coś, przy czym wzruszałam się nie raz, co otworzyło mi oczy na wiele spraw, związanych z obozami. Nie będę przybliżać wam, o czym jest każde z opowiadań. Jednak powiem wam które opowiadania wywarły na mnie największe wrażenie po przeczytaniu.

“Medaliony” to krótki zbiór składający się z siedmiu opowiadań (Profesor Spanner, Dno, Kobieta cmentarna, Przy torze kolejowym, Dwojra Zielona, Wiza, Człowiek jest mocny, Dorośli I dzieci w Oświęcimiu). Mnie najbardziej uderzyły dwa opowiadania.

“Profesor Spanner” opowiada o tym, co działo się w Instytucie Anatomicznym. Autor tego opowiadania spokojnie mówi, jak produkowało się z ludzkiego tłuszczu mydło. W tym całym opowiadaniu przemówił do mnie cytat: “W Niemczech, można powiedzieć, ludzie umieją coś zrobić z niczego...” tutaj bohater tego opowiadania po prostu podziwia Niemców, a Żydów traktuje jak przedmiot.

Drugim opowiadaniem, który mną wstrząsnął, jest “Przy torze kolejowym” tutaj mamy również młodą kobietę, która miała odwagę uciec z jadącego pociągu. To opowiadanie przedstawia, jak potraktowali ją ludzie, w ostatnie chwile jej życia. Tutaj również mam dla was cytat: “ Drożyli się jeszcze i spierali. Spod uchylonej powieki zobaczyła, jak policjant wyjmuje rewolwer z futerału i podał nieznajomemu. Ludzie małą grupką stojący dalej widzieli, że nachylił się nad nią. Usłyszeli strzał I odwrócili się ze zgorszeniem. Już mogli lepiej wezwać kogo, a nie tak. Jak tego psa”.

Ciężko jest mi ocenić tę książkę. Jest ona warta poznania, na pewno każdy odbierze ją na swój własny sposób. Ja nie będę porywać się z próbą powiedzenia wam czegoś o tej książce, bo nawet autorka pozostawiła ją bez większego komentarza. Jest to lektura, w liceum więc zdaje sobie sprawę, że nie każdy będzie wiedział, o czym jest ta książka. Jednak ja polecam każdemu przeczytać tę książkę i dowiedzieć się czegoś o naszej historii.

"Ludzie ludziom zgotowali ten los."

34 komentarze:

  1. Piękna lektura, aż muszę znowu ją przeczytać 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Najbardziej wstrząsająca książka jaką miałam okazję czytać o tematyce obozowej. Pierwszy raz czytałam ją w liceum. To już ładnych kilkanaście lat temu. Do dziś głęboko we mnie siedzi. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam, chociaż to słowo aż za dużo znaczy, w przypadku tej książki. Dobrze, że jest lekturą, że powstała.

    OdpowiedzUsuń
  4. Minęło tyle lat, a dla mnie jest to wciąż lektura numer jeden. Na samo wspomnienie człowiek ma ciary!

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam książkę w liceum i bardzo mną Wstrząsnęła.

    OdpowiedzUsuń
  6. Pamiętam, jak omawialiśmy to na zajęciach. Okropnie ta książka mną wstrząsnęła i wyszło, że jako jedna z nielicznych ją przeczytałam 🙄

    OdpowiedzUsuń
  7. Dobrze że takie książki nadal się promuje, wstrząsające do głębi. Może nie każdy licealista ją doceni ale Ci którzy przeczytali na pewno zapamiętają na długo.

    OdpowiedzUsuń
  8. Genialna i wstrząsająca książka. Dobrze, że była lekturą w szkole, bo to wartościowa literatura. Obowiązkowa pozycja dla każdego.

    OdpowiedzUsuń
  9. Od tej książki zaczęła się moja miłość do obozowej literatury!

    OdpowiedzUsuń
  10. Pamiętam, że nie lubiłam czytać lektur, tematyka wojenna też nie jest moim ulubionym tematem

    OdpowiedzUsuń
  11. Jedna z moich ulubionych, jeśli mogę to tak nazwać lektur. Bardzo poruszająca, wstrząsająca, bolesna, wręcz makabryczna. Interesują mnie książki związane z okresem II wojny światowej oraz obozowej. Może przeczytam tę książkę jeszcze raz za jakiś czas.

    OdpowiedzUsuń
  12. Skoro jest to lektura to jest ona jeszcze przede mną.

    OdpowiedzUsuń
  13. To chyba jedna z moich ulubionych lektur. Twórczość autorki zawsze wywoływała we mnie silne emocje.

    OdpowiedzUsuń
  14. Jest to jedna z niewielu lektur szkolnych, która po przeczytaniu wydawała mi się za krótka i chciałam więcej!

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie jest to pozycja dla mnie, zresztą w szkole nigdy nie czytalam lektur.

    OdpowiedzUsuń
  16. Mam ją w najbliższych planach. Nie znam jej, a że objętościowo do wchłonięcia dosłownie na raz, to muszę ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie czytałam tej książki i nie mam jej w planach 😉

    OdpowiedzUsuń
  18. Tym razem, to zupełnie nie moje klimaty. Nie potrafię skupić się na czytaniu takich książek.

    OdpowiedzUsuń
  19. Książka od razu w szkole spowodowała wstrząs. Wydarzenia, które pokazuje są okropne. Nie mniej jednak uważam, że nie powinno jej być a kanonie lektór szkolnych. Książka pokazuje pewne wartości, a nie ukrywajmy dzieciaki w szkole leją na lektury, które i tak zatrzymały się na epoce walki i Polskę, okupacji i nic po za tym.

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie lubię książek o wojnie. Nie czytam i nie chcę czytać. Ale Medaliony przeczytałam kilka razy. I za każdym razem wstrząsały mną bardziej. To były okropne czasy...

    OdpowiedzUsuń
  21. Nie ta książka nie jest dla mnie i zdecydowanie bardzo się z nią męczyłam będąc w liceum.

    OdpowiedzUsuń
  22. Książkę kojarzę z czasów liceum, ale to było daawno temu i szczerze mówiąc niewiele już pamiętam.

    OdpowiedzUsuń
  23. W szkole bardzo nie lubiłam czytać zaczęłam właściwie jak miałam 23 lata :D Zaczęło się od romansu . Ogólnie nie lubię czytać o smutnych częściach naszej historii.

    OdpowiedzUsuń
  24. Widząc autora i tytuł od razu przypomniało mi się, że to była lektura szkolna. Już kompletnie nie pamiętam emocji związanych z tymi opowiadaniami, ale na pewno było ich mnóstwo, tym bardziej, że w czasach liceum byłam zafascynowana tym okresem w Naszej historii.

    OdpowiedzUsuń
  25. Książka wstrząsająca, przerażająca, bolesna. Oby nigdy się już te czasy nienawiści i pogardy nie powtórzyły...

    OdpowiedzUsuń
  26. Nie przepadam za taką tematyką, choć wiadomo, że jest ona bardzo istotna. Jednak ja czytam książki po to, aby odpocząć i się zrelaksować.

    OdpowiedzUsuń
  27. Nie czytałam tej książki, ale będę ją miała na uwadze, ponieważ lubię utwory poruszające ważne tematy, także te historyczne.

    OdpowiedzUsuń
  28. Książka warta poznania :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Książka wywarła na mnie ogromne wrażenie, długo jeszcze siedziała w mojej głowie, cieszę się, że właśnie z babcią, świadkiem historii, miałam okazję ją omawiać.

    OdpowiedzUsuń
  30. Jedna z ważniejszych książek, jakie czytałam w swoim życiu.

    OdpowiedzUsuń
  31. To była jedna z nielicznych książek, które podobały mi się z literatury obozowej (jakkolwiek by to nie brzmiało). Z chęcią bym do tego raz jeszcze wróciła :)

    OdpowiedzUsuń
  32. To jest jedna z niewielu lektur szkolnych, którą uważam, że każdy, ale to absolutnie każdy powinien przeczytać. Szczególnie patrząc na to, jak nasze społeczeństwo coraz bardziej skręca światopoglądowo w prawo.

    OdpowiedzUsuń
  33. czytałam bardzo dawno temu, jestem ciekawa jak teraz odczułabym tę historię

    OdpowiedzUsuń