Ariana | WS | Blogger | X X

czwartek, 4 lutego 2021

Tajemniczy ogród - Frances Hodgson Burnett

 

Tytuł: Tajemniczy ogród 

Tytuł oryginalny: The Secret Garden 

Autor: Frances Hodgson Burnett 

Data wydania: 13.01.2021

Liczba stron: 400

Egzemplarz: recenzencki 

Osierocona Mary Lennox zostaje odesłana pod opiekę wiecznie nieobecnego i nieszczęśliwego wuja, Archibalda Cravena. Pozostawiona sama sobie dziewczynka odkrywa w pobliżu domu tajemniczy ogród, skryty za wysokim murem. Zapomniany i zamknięty od dziesięciu lat zakątek wielkiego parku wydaje się przyciągać ją z jakąś niezwykłą mocą. Mary spostrzega, że mimo zaniedbania i braku opieki wciąż rosną tam róże i inne wrażliwe, wymagające pielęgnacji kwiaty. Natura pokazuje swoją siłę, wystarczy odrobina starań, by rozkwitła pełnym blaskiem. Ale nie tylko ogród potrzebuje opieki i pielęgnacji. Mary dowiaduje się, że nie jest jedynym dzieckiem zamieszkującym dziwny dom wuja. Jej kuzyn Colin zaś nie ma pojęcia, co czeka na niego, gdy odważy się wejść z Mary do ogrodu. Razem ze swoim przyjacielem Dickiem i jego oswojonymi zwierzętami dzieci spędzają tam każdy dzień, starannie strzegąc swojej tajemnicy. Zaś ogród staje się miejscem prawdziwie magicznym, pełnym niespodzianek i zmieniającym całe ich życie na lepsze…  

W końcu mam piękne wydanie Tajemniczego ogrodu na swojej półce. Wydania ilustrowane z wydawnictwa MG są tak pięknie wydane, że chciałabym mieć na swojej półce wszystkie. "Tajemniczy ogień" to moja książka życia, zakochałam się w niej, będąc dzieckiem i ta miłość została, aż do teraz. Uwielbiam wracać do tej książki, a mając to wydanie, będę robić to jeszcze częściej. 

O czym jest ta historia, chyba nie trzeba nikomu mówić. Jednak jeśli, ktoś jeszcze nie zna tej historii, to przybliżę wam trochę fabułę. Akcja książki dzieje się pod koniec XIX wieku w posiadłości Misselthwaite Manor położonej w hrabstwie Yorkshire. Mary Lennox to dziewczynka, która była wychowywana wśród służby, miała przywileje i przez to stała się osobą samolubną, kapryśną bardzo niemiłą dla innych ludzi. Po śmierci rodziców dziewczynka trafia do posiadłości swojego stryja, gdzie już pierwszego dnia musi się nauczyć, że życie nie jest taką bajką, w jakiej żyła dotychczas. Posiadłość wuja jest piękna i skrywa w sobie wiele tajemnic. Jest tam również piękny ogród, który stryj kazał zamknąć na klucz i od lat nikogo do niego nie wpuścił. Mary zmienia swoje nastawienie do ludzi, uczy się czerpać radość z prostych rzeczy. Znajduje sobie przyjaciół i odnajduje klucz do ogrodu, który okazuje się być świetną kryjówką przed światem dla niej oraz jej towarzyszy. 

"Tajemniczy ogród" to już jest klasyk literatury dziecięcej. Jest przepiękny i każdy może interpretować tę książkę na swój własny sposób. Ja co czytam tę historię, odnajduje w niej zawsze coś innego. Piękna historia o miłości, przyjaźni. Autor połączył ze sobą trzy odmienne osobowości. Każdy bohater jest inny, ale na swój sposób wyjątkowy. "Tajemniczy ogród" to książka, która zabierze nas w podróż, z której nie będziemy chcieli wrócić. Jeśli jeszcze nie czytaliście, to ja polecam. A może oglądaliście film? 

Na świecie musi być oczywiście mnóstwo czarów - powiedział [Colin] pewnego dnia z powagą - ale ludzie nie potrafią ich rozpoznać ani ich odprawiać. Może na początek wystarczy mocno uwierzyć, ze stanie się coś dobrego i wtedy się spełni. Muszę to wypróbować



17 komentarzy:

  1. uważam, że taką klasykę nie tylko warto mieć na półce, ale i do niej sięgać, warto odkrywać dawne historie i czerpać z nich inspirację :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, są to bardzo często wartościowe historie, z którymi warto się zapoznać.

      Usuń
  2. Kocham tę książkę. Już wielokrotnie ją czytałam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kiedyś ją czytałam i miło wspominam. Nie mam jednak tak pięknego wydania w swoim domu. Muszę pomyśleć nad zakupem :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam "Tajemniczy ogród" - a to wydanie jest przeurocze!

    OdpowiedzUsuń
  5. Tę książkę czytałam już dawno temu, ale lubię tę historię.

    OdpowiedzUsuń
  6. To prawda, "Tajemniczy Ogród" to klasyk. Kiedyś czytałam tę książkę, ale kto wie, może zdecyduję się do niej wrócić i zakupie to wydanie. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  8. Piękne wydanie, ale chyba nie wymieniłabym mojego zaczytanego egzemplarza. Bardzo lubię wracać do tej historii.

    OdpowiedzUsuń
  9. Jedna z ukochanych książek mojego dzieciństwa.. Muszę ją zakupić do domowej biblioteczki ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. To jedna z moich ulubionych książek z czasów podstawówki. Mało która ją przebija. Jestem za to ciekawa zeszłorocznego filmu na jej podstawie. Oglądałaś?

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie spotkałam się jeszcze z tym tytułem, dla mnie to raczej nie jest interesująca historia.

    OdpowiedzUsuń
  12. W takich książkach to ja uwielbiam odlecieć. Jak zaczynał czytać to nie potrafię przerwać. Muszę ja mieć.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ta książka to klasyka, do którego często wracam kiedy jest mi smutno, lub czuję się źle sama ze sobą. Pomaga mi oderwać się od tego świata i spojrzeć na siebie z i innej perspektywy.

    OdpowiedzUsuń
  14. Tajemniczego ogrodu nie trzeba nikomu przedstawiać. Piękna historia. Mam w domu bardzooooo stare wydanie i też jest cudowne.

    OdpowiedzUsuń
  15. Jeszcze nie miałam okazji czytać tej książki, ale z pewnością mam taki zamiar. Wychodzę z założenia, że klasykę trzeba znać :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Znam i bardzo lubię tę klasyczną książkę. Pamiętam że czytałam ją w szkole. Cudowny czas. Urzekła mnie ta historia.

    OdpowiedzUsuń