Ariana | WS | Blogger | X X

wtorek, 19 września 2017

Ocalona - Alexandra Duncan

Tytuł : Ocalona 
Tytuł oryginalny : Salvage 
Autor : Alexandra Duncan
Cykl : Ocalona 
Tom : 1
Wydawnictwo : YA !
Data wydania : 31.01.2013
Liczba stron : 460
Egzemplarz : recenzencki 

" Z powodu zmian klimatycznych znaczne obszary na powierzchni Ziemi zostały zniszczone. Załoga statku kosmicznego „Parastrata” jest jak plemię żyjące w kosmosie. Zasady religijne są obowiązującym prawem: mężczyźni dowodzą, kobiety nie mogą zabierać głosu, wielożeństwo jest normą, karą za złamania reguł jest śmierć. Według obowiązujących wierzeń Ziemia jest miejscem przeklętym, nieczystym, zabijającym duszę – tylko mężczyźni są dość silni, by móc ją odwiedzać. Szesnastoletnia Ava – córka kapitana „Parastraty” – nigdy nie była w pełni akceptowana przez pozostałych członków załogi. Jej dziadek był mieszkańcem Ziemi, matka zmarła, gdy dziewczyna miała kilka lat; niektórzy uważają, że ciąży na niej klątwa. Kiedy Ava zakochuje się i łamie obowiązujące zasady, musi opuścić pokład. Wyrusza w niebezpieczną, pełną przygód podróż. Czy nauczy się żyć w nowym świecie? Czy kiedykolwiek wróci do domu? "

Nie wiedziałam czego mam się spodziewać po tej książce. Widziałam podzielone opinie na jej temat, jednak jakoś mnie do niej ciągnęło. Dlatego, gdy w końcu wpadła, w moje ręce muszę powiedzieć, że naprawdę mnie zaskoczyła. Nie spodziewałam się, że autorka będzie taka oryginalna i stworzy historię o kosmosie, którą aż chce się czytać. 

Bohaterką oraz narratorką w książce jest nastoletnia Ava. Córka, kapitana statku kosmicznego „Parastrata „, należy on do grupy statków handlowych, które krążą wokół Ziemi. Jednak dziewczyna nie ma łatwego życia. W jej czasach panują naprawdę radykalne zasady. Kobiety są od rodzenia dzieci i ich wychowywania, nie mają żadnych innych praw. Ava jednak nie chce tak żyć i gdy zakochuje się w chłopaku, jest zmuszona uciekać ze statku. Dziewczyna trafia na ziemie, okazuje się jednak, że nie wszystko to, co powiedział, jej ojciec jest prawdą.

„Ocalona „to naprawdę dobrze napisana książka. Podoba mi się wątek apokaliptyczny, jednak mam nadzieje, że autorka bardziej rozwinie ten wątek w drugim tomie. Bardzo dobrze wykreowany świat. Podoba mi się polityka oraz kultura, jaką stworzyła autorka. Moją sympatię zyskała również Ava, która zaimponowała mi swoją odwagą oraz determinacją. Akcja książki rozkręca się bardzo pomału, jednak cały czas trzyma, w napięciu więc nic nas nie nudzi. Czekam na drugi tom, gdyż mam nadzieje, że będzie jeszcze lepszy.


Całe to cierpienie (...). Ono nie czyni nas świętymi. Czyni nas tylko ludźmi.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz